fredag den 10. juli 2009

sommerlæsningen fortsætter...

"Borte med blæsten" af Margeret Mitchell var den første "rigtige" roman jeg læste. Jeg var nok 10 år, og det var en stor mundfuld! Siden har jeg læst den igen og igen, og da "Scarlett" af Alexandra Ripley udkom i 1991, måtte jeg selvfølgelig eje den...
Da jeg tilfældigt opdagede "Rhett Butlers fortælling" af Donald McCaig på biblioteket, (2007), var jeg nødt til at læse den!
Romanen tager udgangspunkt i Mitchell's historie fra 1936, men oplevet med Butler's øjne. Persongalleriet er anderledes, men der er også alle de "kendte", bl.a. Atlantas prominente indbyggere og beboerne på Scarlett's barndomshjem Tara og de øvrige borgere i Clayton County, ganske som i "Borte med blæsten".
Anderledes er fokus på Butlers lillesøster Rosemary, hans bedste ven den sorte slave Tunis, og hans forhold til Belle Watling, bordelmutter i Atlanta, der i denne udgave også får en livshistorie.
Kender man "Borte med blæsten", og evt. "Scarlett", er det sjovt at læse "Rhett Butlers fortælling".

Ingen kommentarer: