torsdag den 2. juli 2009

Frank McCourt.

Ved et tilfælde, som det tit er, lånte jeg "Angelas aske". Titlen havde jeg set flere gange i reklamer fra boghandlere, men det var ikke en bog, jeg umiddelbart følte trang til at læse.
Men... Det viste sig at være en af de bedste romaner, jeg længe har læst.
Det er en erindringsbog, hvor forfatteren Frank McCourt fortæller om sin barndom i en lille by i Irland.
En smagsprøve: Jeg blev født i New York, og bragt til Irland før jeg fyldte fire år. Jeg havde tre brødre. Min far, en alkoholiseret, vild mand, stor patriot, altid parat til at dø for Irland, forlod os da jeg var knapt elleve år. En lillesøster døde som spæd, tvillingedrenge døde, to drenge blev født. Min mor tiggede mad, tøj og kul til at koge vand til te. Mine brødre og jeg gik ud af skolen som fjortenårige, arbejdede, drømte om Amerika, og sejlede af sted, den ene efter den anden.
Bogen udkom i 1996, blev en bestseller, oversat til 30 sprog, og McCourt modtog Pullitzer-Prisen for den.
Efterfølgende skrev han "Lykkens Land", i 1999, der handler om tilværelsen i Amerika, om de forskellige jobs han har, og hans tid som soldat. Han uddanner sig til lærer, og i den tredie bog "Hr. Lærer" fra 2005 fortæller han om 30 års arbejde som lærer, og om nogle ukonventionelle undervisningsmetoder.
Alle 3 bøger er skrevet i en humoristisk tone, og skrevet så man ser personer og steder levende for sig.
Læs dem, og gi' mig ret!!

"Angelas aske" blev filmatiseret, jeg har ikke set filmen endnu. Jeg fandt en anmeldelse, der ikke er ret positiv! Og et andet link bare for information...

1 kommentar:

mette gerdt sagde ...

Frank McCourt døde d. 21.juli 2009 i sit hjem.