fredag den 15. januar 2021

E.T.

 Det er ved at være noget tid siden, at jeg sidst skrev her. Det er ikke fordi, jeg ikke har læst - det gør jeg hele tiden:-) 

Jeg har genlæst Sagaen om Valhal - en trilogi med titlerne Freja, Idun og Saga. Det var endnu engang spændende læsning, men der er ingen grund til at gentage mig selv - jeg skrev om trilogien i maj 2011!
Det var juleferie/nytårs-læsning, det var underholdende og svært at stoppe før sidste bog var læst.

Derefter blev det E.T. En roman af William Kotzwinkle efter filmmanuskript af Melissa Mathison, som der står på bogens forside. 
En besætning af botanikere fra det ydre rum er på plante-indsamling på Jorden. Én af dem når ikke tilbage til rumskibet, da det er nødt til at lette før aftalt tid. Det ældgamle - lidt nysgerrige - rumvæsen må skjule sig for de mennesker, der har opdaget rumskibet, og som er skyld i den for tidlige afgang. Han gemmer sig i haven ved et hus, hvor en enlig mor med tre børn bor.
Det ene af børnene, Elliot, får kontakt til rumvæsenet, og E.T. (The Extra-Terrestrial) flytter ind i drengens klædeskab for en tid. Det er svært at have en så anderledes skabning gemt i et klædeskab, og snart kender både den ældre bror samt lillesøsteren til E.T.
E.T. er superintelligent, og hans mål er at få kontakt til moderskibet og komme hjem igen. Børnene hjælper så godt de kan, og især Elliot får et helt særligt forhold til 'gæsten'.

En hurtig læst roman - en fin historie om venskab på tværs af universet. En mindre irritation over afsnittene med moderens tanker, det var måske overvejende fra filmmanuskriptets tekst.

Ingen kommentarer: