fredag den 9. oktober 2020

Et barn for sig

Sissel-Jo Gazan: "Et barn for sig", 1997.
 Under min søgning efter litteratur af en af yndlings-forfatterne som jeg endnu havde til gode, faldt jeg over Et barn for sig.
En fortælling om Simon, der har det svært med sig selv og sine omgivelser. Han laver nogle regler og ritualer og ved hjælp af dem, finder han sin plads i samfundet.
Simon har haft en vanskelig start på livet, og det er den historie Gazan på fineste vis ruller ud.
Gennem flere personer - bl.a. Simons forældre, bedsteforældre, en læge/forstander af et børnehjem - bliver brikkerne i et stort puslespil lagt, og Simons mørke og lyse eksistens træder gradvist frem.
Romanen handler om børn og forældre, om fortielser i familier, om at høre til, der hvor man er.
Jeg har endnu ikke læst en roman af Sissel-Jo Gazan, som ikke faldt i min smag. Hun skriver fantastisk, og hendes måde at bygge historier op på er spændende til sidste side.

Ingen kommentarer: