torsdag den 1. oktober 2009

Richard Bachman og Stephen King.

I følge Stephen Kings forord i romanen "Blaze", er denne en revideret og opdateret skufferoman. Den bærer Bachmans navn, fordi det er den sidste roman fra årene 1966-1973, hvilket var den pågældende herres mest produktive periode.
Han skriver videre: I de år var jeg to personer. Jeg var Stephen King, som skrev gyserhistorier til snuskede mandeblade, men det var Bachman, som skrev en stribe romaner, der ikke kunne afsættes nogen steder.
"Blaze" udkom på dansk i 2008, og fortæller en rørende, barsk og spændende historie om Clayton Blaisdell Jr. født i Freeport i Maine. Hans mor dør da han er 3 år, og hans far drikker og smider rundt med Clayton. Da faren en dag kyler ham ned ad trappen, et par gange, ender sagen i retten, og Clayton kommer på børnehjem.
Han har taget skade af turene ned af trappen, Man kan ikke narre nogen til at tro, man er klog. De kigger på en og ser sandheden: Der er tændt lys, men ingen er hjemme!
Han er knap 2 m. høj, og vejer 140 kg., han er let retarderet, og den kriminelle George "tager sig af ham" og udnytter hans styrke og totale loyalitet.
Jeg kunne blive ved at fortælle, men det er ikke meningen, at det skal blive et helt referat. Jeg kan forestille mig, at jeg vil læse bogen igen om nogle år, ligesom jeg plejer at gøre med gode bøger. Så ville det jo være træls at læse hele bogen her!

Ingen kommentarer: