fredag den 29. juni 2018

Williams mor får en ny kæreste

Det er normalt ikke børnebøger, jeg læser, men det sker med mellemrum. I gruppen "Bogfolk søger Blogger" på Facebook så jeg Klaus Frederiksens opslag om sin - på det tidspunkt - kommende børnebog: Williams mor får en ny kæreste", og da jeg kan relatere 'delefamilie' til min egen familie, var jeg nysgerrig efter at se, hvordan forfatterens bud på en børnebog om emnet var.
Bogen er fra forlaget Mellemgaard og er fra 2018.
Williams forældre er skilt, og William og lillesøster Emma bor på skift ved mor og far.
En dag kommer der en ny person ind i børnenes liv: mor har fået en kæreste!
Sikkert en situation der forekommer i mange skilsmissefamilier, og med bogen sætter Klaus Frederiksen fokus på de mange spørgsmål og tanker, der popper op hos drengen William.
Samtidigt 'normaliserer' han de nye familiesammensætninger - det er ikke ualmindeligt at børn har flere 'forældre', flere hold 'bedsteforældre' mm. "Mon jeg også får gaver af den nye kærestes familie?", tænker William i forbindelse med sin fødselsdag. (s. 16)
En samtalebog, hvor børn kan få sat ord på de tanker og den uro der opstår, når de voksnes verden bliver for uforståelig.
Der er enkle tegninger, der følger teksten, som - tror jeg - gør det nemmere for barnet at sætte sin egen situation ind i historien.
En god bog jeg kan anbefale :-)

Ingen kommentarer: