fredag den 14. februar 2020

En flænge i tiden

Digte og sangtekster af Per Fjord, "En flænge i tiden", 2009.
41 digte og sangtekster samt en CD med 13 sange og oplæsninger.
En fællesnævner for de fleste af digtene er 'åbenbare urimeligheder' (s. 76), som Per Fjord udtrykker det - sociale forskelle i samfund verden over. Men også kærligheden er tilstede, som f.eks. i digtene "Afstand" og "Tæt på himlen". Også indtryk fra barndommen er med, illustreret i "Under bordet": I massevis af ben under bordet. Bordben og stoleben og dameben med knuder. Strømper i ål og brune rendemasker. (s. 37)
Digtene er en samling fra rejser - både geografisk samt tidsmæssigt, der er digte og tekster fra Grækenland, Tyrkiet, Chile, Finland, Tyskland, Norge og fra flere lokationer i Danmark.
Digte er ikke normalt noget, jeg gør så meget i, men denne måtte jeg eje. Jeg startede med at læse bogen, derefter lyttede jeg til CD'en og læste samtidigt med i bogen, og endelig lavede jeg en slags udvælgelse af de digte, der 'sagde mig noget', som jeg så genlæste. Konklusionen er, at digte læser man ikke blot ligesom en roman. Der ligger lag bagved ordene, som skal findes frem og give mening. Jeg synes, det er en god samling digte/sange, med et herligt sprog, der ind i mellem får smilet frem.
"Se fremad knægt. Vi er de nederste. Ikke af den grund idioter" (s. 13)

2 kommentarer:

PER FJORD OG KUNSTEN sagde ...

Hej Mette
Ser først din omtale af min digtsamling nu.
Tak for ordene
Og glædelig jul.
Kh
Per

mette gerdt sagde ...

Som sagt er jeg ikke så kyndig, når det kommer til digte:) Men med fordybelsen kom forståelsen. Så en tak til dig for ordene! Også glædelig jul til dig og dine:) /MetteGerdt