fredag den 16. november 2018

En hvid fremmedarbejders bekendelser

Med titlen "En hvid fremmedarbejders bekendelser; Bind 1: Ånderøster fra Ginongagab" forventes en slægtshistorie. Og det er også hvad ophavet til udgivelsen, Peter B. Fulton Eckardt, serverer.
'Ginongagab' - alias 'Ginnungagap' - er i den nordiske mytologi det svælg eller gab, der var før altings skabelse. (www.religion.dk)
Det svælg/gab er det, som Eckardt leder efter. Han skriver: "...opnået fast grund .. i en kendt nutid. Fremtiden kan jeg .. skimte forude. Det eneste, der mangler for at have samling på det hele, er fortiden" (s. 9)
Eckardt rekonstruerer en tusindårig fortælling om slægternes vandring gennem tid og geografi, (bagsideflappen). I hans slægt har der været tradition for at rejse ud i verden. Han kommer selv fra USA, og bor nu i Danmark.
Han har en spændende historie at fortælle, men jeg mangler en flydende sammenhæng. Læseren bliver ført frem og tilbage i tid og sted, og det er svært at holde fokus på det egentlige budskab. En blanding af små historier fra fortiden, derefter hans egen (nutidige) analyse, og så et spring til en ny fortælling.
Da denne er et "bind 1", håber jeg at et evt. "bind 2" vil være mere kronologisk opbygget - mere overskuelig i helheden.
Jeg fik uopfordret tilsendt bogen, og det blev jeg glad og overrasket over. Men mine forventninger til slægtsromanen blev desværre ikke indfriet. Jeg tror, at Eckards familie bedre vil kunne leve sig ind i historien.
Peter Eckard har også skrevet "Mågeprædikanten", en fiktiv fortælling og ganske anderledes:-)

Ingen kommentarer: