søndag den 14. februar 2016

Laura Ingalls Wilder

Jeg har været i "Det lille hus på prærien"-mode i et par uger!
Det betyder, at jeg har genset sæson 1-9 af tv serien på dvd, og læst nogle af bøgerne - dem jeg ikke kunne huske fra min barndom..
Hvem kender ikke Laura og hendes familie? Især tv serien betyder meget for mig, men jeg er også blevet nysgerrig efter at kende virkelighedens Laura Ingalls Wilder, og det er blevet en søgning efter hvilke bøger, hun har skrevet, og bøger andre har skrevet om hende.
Indtil nu har jeg læst "Drengen og gården", som handler om Almanzo, Lauras mand. En historie om en 9 årig dreng, der vokser op i staten New York på en større gård. Om skolegang, hårde vintre, fødselsdag, markarbejde, fåreklipning.. Om hårdtarbejdende ærlige folk!
Original titel "Farmerboy" fra 1933.
"De gyldne lykkeår" - "These happy golden years, 1943 - Laura forlader sit hjem for at undervise på en lille landsbyskole. I denne bliver Laura og Almanzo kærester, de bliver gift og får deres første lille hus.
"De første fire år" - "The First Four Years", 1971 - med forord af en Roger Lea MacBride, der var Lauras datter Roses ven og sagfører. Manuskriptet til "De første fire år" blev udgivet nogle år efter Roses død i 1968. (Rose var selv forfatter).
Bogen er delt op i Det Første, Det Andet og Det Tredje år og derefter Et Års Henstand.
Laura og Almanzo arbejder hårdt, og de oplever både fremgang og modgang.
Den sidste bog i denne omgang var "På vej mod vort hjem". Fortællingen om familien Wilder rejse fra Syd Dakota til Mansfield i Missouri i 1894. Det er dagbogs noter, som Laura skrev på deres lange rejse, der er fotos i bogen, og undervejs noter som Rose har skrevet. Bogen slutter med et brev, som Laura skriver til sine læsere.
Jeg ville gerne læse "Pioneer Girl", der blev udgivet i 2014, men det bliver så på engelsk, da den sikkert, desværre, aldrig bliver udgivet på dansk. Romanen skulle være den oprindelige tekst, en ikke så romantiseret fortælling om pionerlivet på prærien.

Ingen kommentarer: