mandag den 8. juni 2009

Dean Koontz kavalkade...

Jeg har et par Dean Koontz romaner på hylden. Helt præcis 11 stk.
"Odd Thomas", (2003) er en af dem, og da jeg havde genlæst den, opdagede jeg, at der var to bøger mere, hvor Odd Thomas er hovedpersonen.
Heldigvis for folkebiblioteket, hvor jeg lånte "Odd for evigt", ("Forever Odd", 2005) og "Broder Odd", ("Brother Odd", 2006).
Romanerne er spændende, humoristiske og svære at slippe.
Da jeg nu var kommet godt igang med Koontz, fik jeg (gen)læst "Døren til December", ("The Door to December", 1997), og "I Månens skær", ("By the Light of the Moon", 2002).
Skrivestilen er efter min mening bedre i de nyeste romaner end i de ældre. Fælles for historierne er gale videnskabsmænd, psykopater og overtro, og de gode mod de onde. Der er altid specielle karakterer med, enten specielle i form af fysiske eller psykiske handicap, eller personer der har været ude for traumatiske oplevelser. Der er lidt Stephen King over det!

2 kommentarer:

Sydney sagde ...

Pudsigt! Jeg opdagede Odd Thomas bøgerne ved en tilfældighed for et par måneder siden og har nu læst alle 3. Dejlig humor og varme midt i gyset. En skøn oplevelse. Sydney

mette gerdt sagde ...

Du får åbenbart prøvet andet end krimi genren! De nyere Koontz romaner er ikke kun gys og overtro, men også gode menneskelige beskrivelser og tanker. Super når han skriver sætninger som "Ufornuft er et livsvigtigt kosttilskud, så længe man indtager det med måde." Odd Thomas romanerne er helt unikke.