tirsdag den 16. juni 2009

Hvorfor læse skønlitteratur?

Sven Møller Kristensen skriver, at den litterære kunst kan være med til at anskueliggøre noget, man i forvejen har i sig. Der kan forekomme en proces, hvor genkendelse og erkendelse i den læste litteratur giver en ny indsigt i en selv og i forhold til omverdenen.
Sådan en oplevelse, mener han, er dog betinget af, at læseren er på bølgelængde med forfatteren, at læser og forfatter ideologisk og sprogligt er knyttet til den samme sociale klasse.

Det kan så diskuteres!

Romaner kan fungere som oplysning, man kan få noget at vide om andre lande, tider og mennesker, eller de kan fungere som underholdning, rent tidsfordriv...
Nogle læsere vil have fokus på formen og stilen ved et værk, kompositionen, ironien og satiren. Æstetiske kriterier - selve det kunstneriske ved værket.
Andre læsere er interesseret i den fortalte historie, og at det er skrevet, så man lever sig ind i den fortælling, som forfatteren formidler.
En ting er sikker: Et værk fungerer forskelligt overfor forskellige grupper af mennesker.

Det man vælger at læse, afhænger af hvilket humør man er i, og hvor man er i sit livsforløb.
Nogle gange er det intellektuel stimulation, der er behov for, andre gange en flugt til fantasiens verden, så man for en tid kan glemme hverdagen.
Der er en sikkerhed og beroligelse i at læse gamle favoritter, eller nye bøger af allerede kendte forfattere.
Andre gange vil man overraskes...

"Sometimes a book just has nothing to say to you, and that's probably because you have to had some prior experience", og det udsagn hænger sammen med "People learn to read by reading".
(Citaterne er fra en artikel af Catherine Sheldrick Ross.)

Litteratur:
Kristensen, Sven Møller. (1984). Det relative ved litterær værdi. I: Jørgen Dines Johansen og Erik Nielsen, (red.) Litterær værdi og vurdering. (s. 117-124). Odense: Odense Universitetsforlag.

Ross, Catherine Sheldrick. (2001). Making Choices: What Readers Say About Choosing Books to Read for Pleasure. Acquisitions Librarian, 2001, (25), pages 5-21.

Ingen kommentarer: