søndag den 31. maj 2009

Litteratur i flere lag...

Jeg må indrømme, at jeg var skeptisk, da jeg startede på "Syv aldres galskab" af Svend Åge Madsen.
Det første kapitel virkede underligt, rodet, sådan en stil hvor man tænker: Hvad handler det her om?!
Men! Pludselig fænger den. Det gjorde den i hvert fald for mig.
Her kan man tale om litteratur i flere lag:

Én historie er den gamle klokker, der fortæller den unge latinskoleelev Bertel, om nogle åbenbaringer eller syn, som den gamle er begyndt at få.
En anden historie foregår i vores tid, hvor en anden gammel mand fortæller sin slægts historie til Tobias, en ung mand i vores tidsalder, og som læseren opdager, netop er de syner, som den gamle klokker i midten af 1600 tallet ser.
Den tredie historie fortælles af Tobias, som indgår et væddemål om at være god i et år, og det er hans mærkelige oplevelser, som læseren får indblik i.

Der er så meget tankevækkende stof i romanen, og jeg bliver nødt til at læse den igen en anden gang!

Ingen kommentarer: