tirsdag den 8. januar 2019

Kim Larsen; Mine unge år

"Kim Larsen; Mine unge år", fortalt af Kim Larsen og skrevet af Jens Andersen, 2018.
Som stor pige/teenager var jeg fan af Gasolin og syntes, at Kim Larsen var ret sej.
Da Jens Andersens bog om Kims unge år blev udgivet i december 2018, kom den hurtigt på ønskesedlen.
Bogen er netop skrevet med Kims egne ord, jeg 'hørte' ham fortælle, mens jeg læste.
Han voksede op i København hos sin mor og sin storebror. Faderen flytter fra dem, da Kim ikke er ret gammel. Så er der skoletiden, kammerater, gymnastikken, og pigerne. Han vil være skolelærer lige som sin mor og sin morfar. Senere i livet - efter uddannelsen på lærerseminariet - finder han ud af, at det er musikken, der betyder noget.
Som ung fylder gymnastik, film i biografen, musik og piger i hans liv. Det med kærester var han ikke så god til, men drømmene fejler ikke noget. Han fortæller om sit højskoleophold på Fyn, som betød meget for ham, og tiden i Sofiegården, hvor han bor sammen med Mariann, og hvor han bliver far til Pelle.
Bogen slutter omkring 1970, hvor Gasolin så småt er ved at opstå.
Det er en bog, jeg vil læse igen. Ud over at lære Kim Larsen at kende, giver bogen også et tidsbillede af Danmark i 1950-1970. Virkelig godt skrevet!

Ingen kommentarer: