fredag den 13. februar 2015

I denne stille nat

Mari Jungstedt: I denne stille nat, 2004/2008, e-bog.
Hold da op! - tænkte jeg, da jeg var godt i gang med krimien - sikke meget handling...
Der er 5 fortællinger - på en måde - i denne roman, som både er en krimi og en fortælling med en ordentlig mundfuld samfunds relaterede problemer.
Mord, kærlighed, utroskab, pædofili, alkoholisme, omsorgssvigt...
Læseren følger en politimand og hans familie og vennekreds, en journalist og et indviklet kærlighedsliv, elskerindens rolle, hendes valg og fravalg, og ikke mindst familier og omgangskredse hos romanens ofre.
Som i alle gode romaner væves alle tråde sammen til en helhed - men Mari Jungsted kommer altså meget vidt omkring, og gør det på en fantastisk måde. Det var svært at lægge bogen fra sig.

Jeg er i gang med den næste gode bog: Stephen Kings Doktor Søvn. 

Anbefalede titler jeg har lyst til at læse:
Birgit Pouplier "Lisinka og den sorte rose"
Jette A. Kaasbøl "Den lukkede bog"
Kim Leine "Kalak"
Peter Ingemann "Ingemanns land - et familiedrama"
Alaa Al Aswany "Yacoubians hus"
Kenn Harper "Giv mig min far tilbage"
Julie Kibler "Hjem"

Ingen kommentarer: