torsdag den 18. oktober 2018

Hvis der skulle komme et menneske forbi

Thomas Korsgaard har skrevet sin første roman: "Hvis der skulle komme et menneske forbi", (2017), og han har gjort det godt!
Jeg-fortælleren er Tue. Han bor sammen med sin familie i en forstad til mørket, klemt inde mellem utallige andre ligegyldige småbyer, som han kalder Nørre Ørum i nærheden af Skive.
Der er ikke meget kærlighed og omsorg i Tues familie. Hans far er uberegnelig, hans mor gemmer sig foran computerskærmen, hvor hun spiller på internettet. Familiens hunde bliver rost, men de 3 søskende må passe sig selv.
I skolen er Tue 'klassens klovn', han har ingen venner, han skiller sig ud fra mængden.
Romanen viser et billede af en dreng, der prøver grænser af for at finde sig selv. Han mærker tidligt, at han ikke passer ind i de normer, omverdenen har bestemt. Han søger hele tiden faderens opmærksomhed og moderens kærlighed - uden at få den.
Romanen var en uventet fødselsdagsgave - og da jeg havde lært Thomas Korsgaard at kende, måtte jeg ha' mere! Så jeg lånte "En dag vil vi grine af det", som er fortsættelsen af denne.
Han skriver godt, Thomas Korsgaard - jeg tænkte af og til på Erling Jepsen...

Ingen kommentarer: