lørdag den 27. januar 2018

Min mosters migræne eller Hvordan jeg blev kvinde

Hanne-Vibeke Holst: Min mosters migræne eller Hvordan jeg blev kvinde, 1999.
(Min 2. udg. 2000, købt i genbrugsforretning)
En slags biografi med indflettede skarpe holdninger og meninger om kvinders integritet - at kvinder skal have 'lov' til at forblive tro mod dem selv, og ikke partout indordne sig i mændenes univers.
Det er ikke en rødstrømpe, der skriver, men en kvinde der ser sig selv - og andre kvinder - blive kuet og frataget det 'jeg' ethvert menneske er i besiddelse af.
H-V Holst interviewer sin 95 årige mormor i starten af bogen. Mormor har levet sit liv med mand, børn og børnebørn, men måtte tilsidesætte sig selv, for at få enderne til at nå sammen. Hendes drømme og meninger var der ikke plads til.
Også H.-V.'s mor, som ellers opnåede berømmelse i sit forfatterskab, levede i sit ægteskab på ægtemandens præmisser. (Indtil hun lod sig skille)
H.-V. Holst vil for alt i verden ikke lade sig kue på samme vis. Hun fortæller om sin barndom, ungdom, karrieren, kærester, mand og børn. Mændene er ikke, som de er af ond vilje, men fordi de også er underlagt de roller, som mænd og kvinder har haft i årtusinder.
Forfatteren kæmper lige så meget med sig selv som mod omverdenen - for det er ikke nemt at gå mod strømmen, at sætte sig ud over konventionerne.
Bogen er fortalt med humor og (selv)ironi, og er meget tankevækkende. Flere episoder og tankerækker kunne jeg nikke genkendende til.

Ingen kommentarer: