tirsdag den 31. januar 2017

Priergårdsslægten

En ældre sag, som min svigermor syntes, jeg skulle læse: Priergårdsslægten, af Helene Strange.
Udgaven som jeg har lånt er den 3. og fra 1970, oprindeligt skrev Helene Strange romanen i 1922.
Det er en historie om en bondeslægt, der har rødder på Nordfalster. Den starter i første del af 1800 tallet og slutter da hovedpersonen Inger Prier dør.
Dialoger er skrevet på den lollandske dialekt, det var svært i starten, men efterhånden 'hørte' jeg personerne tale.
Det interessante ved romanen, efter min mening, er beskrivelser af tilværelsen, som den var på den tid. Overvejende for bønderne, men også glimt af det øvrige samfund. Ikke særlig ophidsende læsning, men læst med historiske briller på.
Fortsættelsen er Inger Prier - delt i to bind - hvor oldebarnet Inger følges.

Ingen kommentarer: