onsdag den 28. december 2016

Barbara

"Barbara", Jørgen-Frantz Jacobsen, 1939. Mit eksemplar er det 9. opl. 1960.
En kærlighedshistorie på Færøerne i 1700-tallet med Barbara og Poul Aggersøe i hovedrollerne.
Barbara er en livlig og glad kvinde, både vellidt og berygtet i det lille samfund. Hun fordrejer hovederne på alle mændene, flirter til højre og venstre, men der er ikke noget ondt i hende. Hun lever i nuet, og tænker ikke på konsekvenser af sine handlinger.
Den nye præst Poul Aggersøe er ikke interesseret i et forhold med forgængerens enke, men fortrylles alligevel af Barbara.
Man fornemmer klart det lille tætte samfund, med sladderen og lyspunkterne i form af fester med dans. Menneskets natur i forhold til kærlighed, erotik og utroskab er en eviggyldig historie, her krydret med den vilde, barske natur på Færøerne.
Romanen slutter lidt brat. Jeg lånte et eksemplar på biblioteket, for at tjekke at der ikke manglede sider i mit eget. Det gjorde der ikke...
Da jeg nu var på biblioteket, lånte jeg filmen, som Malmros instruerede tilbage i 1997.

Ingen kommentarer: