torsdag den 25. februar 2010

Skønlitteratur i hver sin ende af spektret!

Min tog lekture har været "Inspector Morse: Sidste bus til Woodstock" af Colin Dexter. Oversat til dansk i 1991, og var et tillæg til Hjemmet nr. 30 i 2003.
Ikke noget særligt at skrive hjem om..
En god gammeldags krimi:-) Men underholdende, når man skal ha' tiden til at gå.
Den anden roman, jeg er i gang med, kræver lidt mere af de små grå.
"Dronning Loanas mystiske flamme" af Umberto Eco. Den eneste bog jeg købte, da der var bogudsalg i hele Danmark.
Jeg kender kun Eco fra "Rosens navn", som jo er en krimi, så da jeg så denne anden slags roman, blev jeg nysgerrig.
Det er historien om en 60 årig mand, der mister hukommelsen. Dvs. han husker begivenheder, der ikke har noget personligt islæt, men sin barndom og sin familie kan han ikke huske.
Jeg er kun ca. halvt igennem bogen, men han forsøger i hvert fald, at finde ud af, hvem han egentligt er. Han gennemsøger sine gamle skolebøger, de bøger han læste som barn og ung, det musik, han hørte osv.
Den er god på sin egen måde. Den nævner en masse klassisk litteratur, som en bog elsker kan nikke genkendende til. Men det er bestemt ikke en krimi, og der er kun det drama, der foregår inde i manden selv.

Ingen kommentarer: