fredag den 3. februar 2023

Efterladte historier

 J.R.R. Tolkien: Efterladte historier, 2004.
(Unfinished Tales, 1980)

J.R.R. Tolkiens søn, Christopher Tolkien, gik sin fars papirer igennem efter dennes død i 1973. 
Han samlede ufærdige historier sammen til en helhed, det blev til Silmarillion, der blev udgivet i 1977.
Under dette arbejde dukkede andre historier op, og det er disse mere eller mindre ufærdige historier, der præsenteres i Efterladte historier - med noter til alle tekster!

Bogen er opdelt i 4 dele: Den første alder, den anden alder, den tredje alder og blandede tillæg. Til sidst i bogen er et omfangsrigt register (64 sider), der i alfabetisk orden oplister person- og stednavne og begreber, der forekommer i historierne.

Jeg kender Hobbitten og Ringenes Herre - både som bøger og film - men først efter at jeg læste Casper Clemmesens bog "Tolkien og det mytiske Jylland", har jeg fået øjnene op for, hvilket specielt menneske Tolkien var.

Efterladte historier foregår i samme univers som Hobbitten og Ringenes Herre, men er fra tiden før disse eventyr. Nogle af dem har slet ikke noget med Frodo, Gandalf , Galadriel mv. at gøre, mens andre er forhistorier til de kendte eventyr.

Christopher Tolkiens noter og bemærkninger giver en indsigt i faderens livslange arbejde, og er med til at gøre bogen interessant på flere plan. Den var ikke nem at læse, f.eks.er person- og stednavne vanskelige både at læse og udtale (også indeni hovedet :-)), og de mange kampe om områder og lande er lidt svære at holde helt rede på. Det undrer mig faktisk, at bogen står på børnebiblioteket...
Jeg forlader Tolkiens univers for nu, men er bestemt ikke færdig med ham.
De mange omtaler af Silmarillion har gjort mig nysgerrig - så den skal læses engang.

Ingen kommentarer: