torsdag den 10. december 2020

Introvert eller særligt sensitiv

 En fagbog denne gang! "Introvert eller særligt sensitiv; Guide til grænser, glæde og mening", Ilse Sand, 2017.

En bog der egentligt retter sig mod alle, men i særlig grad os der har prædikatet "introvert". Det er et forholdsvist nyt ord for mig, men meget forenklet er det betegnelsen for den personlighedstype, der tænker mere indad end udad. 
Betegnelserne introvert, ekstrovert og særligt sensitiv forklares ved hjælp af cases, og der er test, hvor man kan finde og kende sin egen type, og dermed lære at forstå sig selv og andre bedre.

Ilse Sand giver råd og anvisninger til introverte og særligt sensitive, sådan at vi bedre kan beskytte os mod den overflod af indtryk, vi alle bombarderes med dagligt, bl.a. håndtering af situationer på jobbet og ved fester. Det er vigtigt at sætte grænser, og bruge sin energi på det der har betydning for den enkelte, og ikke leve efter regler, som andre har sat som en norm. Det er ok at nyde at være alene, det er også i orden at man ikke taler, blot for at sige noget ..

Jeg fik anbefalet bogen, og den både bekræftede nogle ting, jeg godt vidste om mig selv, men den fortalte mig også, at der er mange andre, der oplever verden på samme måde som jeg. Jeg er måske ikke så underlig endda;-)

Ingen kommentarer: