fredag den 3. juni 2016

Hank; En gavtyveroman

"Hank. En gavtyveroman" - Per Fjord, 2016.
En historie om en alkoholisk, midaldrende mand, Hank William Jensen. Musikken er hans liv, det er bare aldrig blevet til det store gennembrud. Han lever fra dag til dag, og lever af tilfældige småjobs, nogle lidt småkriminelle, men det hænder af og til, at han bliver hyret til byfester og private fester, og da kører det for ham!
Hank bliver rodet ind i et mord på en arabisk bilforhandler. I første omgang stikker han af, men da hans datter, som han ikke har set i 20 år, dukker op, og det så viser sig, at hun er kæreste med den dræbtes søn, er situationen ikke sådan at komme ud af.
I mellem linjerne kommer Per Fjord ind på indvandrerproblematikker såsom kulturforskelle og integration. Kulturforskellene i det danske samfund bliver også vendt og kommenteret, og forhold mellem mænd og kvinder generelt...
Engang var jeg i familie med forfatteren, og da jeg opdagede, at han havde 'gjort' en bog, måtte jeg læse den:-) Sproget fører mig over 20 år tilbage i tiden, hvor udtryk som: fra før Hitler gik ind i Polen, Det lignede en røv, der var træt af at skide, jammerkommode, svagpisser og bagdørsindianer var det, vi syntes var sjov.
Jeg skulle lige lidt ind i romanen før den fangede. Og det gjorde den: fangede!
Så godt gået Per Fjord, du kan mere end at skrive sangtekster.

4 kommentarer:

PER FJORD OG KUNSTEN sagde ...

Hej. Mette
Tak for din læsning. Sproget passer vist meget godt til hovedpersonen. Han er jo lige præcis gået i stå for tyve år siden.
Tak for din anbefaling.
Der ligger en anmeldelse på nettet som vældig godt fortæller om bogens ide...den umulige..
Frihed. Frihed og frihed.

mette gerdt sagde ...

Selv tak:-) Fornøjelsen var på min side! Gad vide om du har mere gemt ærmet;-)

PER FJORD OG KUNSTEN sagde ...

Nu handler det om maleriudstilling. Fernisering på lørdag.
Læs evt mine to novellesamlinger..Gråzoner og Udvalgte firkanter. Folk hævder at de er uhyrlig morsomme... Bøgerne altså.

Mvh. Per

mette gerdt sagde ...

Gråzoner står på min hylde, Udvalgte firkanter må jeg finde på biblioteket:) Håber det bliver en god dag på lørdag!