mandag den 21. juli 2014

Tom Ripley under vand.

Patricia Highsmith: Tom Ripley under vand, 1993 - [...5. og sidste roman i Patricia Higsmiths krimiserie. Strækker sig fra 1950'erne og et halvt århundrede frem...]
Da jeg spottede romanen Tom Ripley under vand i eReolen, tænkte jeg jo straks på The Talented Mr. Ripley - filmen med Matt Damon i hovedrollen.
Jeg tror, det var en fordel at have Matt Damon på nethinden, mens jeg læste, da romanen/krimien er skrevet uendeligt detaljeret, så det næsten var som at se en film!
Tom og hans kone Heloise lever et stille behageligt liv i Frankrig.
Indtægterne kommer fra svindel med malerier.
Tom har flere "elimineringer" på samvittigheden, men psykopat som han er, mener han, at de mennesker der truer hans eksistens og levevis, fortjener ikke bedre, end at forsvinde fra jordens overflade.
En dag trues Tom og Heloises stilfærdige liv...
Jeg er pt ikke afklaret med, om jeg har lyst til at læse flere "Tom Ripley" bøger, da det grænser til kedsommelig læsning grundet den detaljerede fortællemåde.

Ingen kommentarer: