onsdag den 22. januar 2014

Anne Frank's dagbog.

"Het Achterhuis": Anne Frank's dagbog, udgivet første gang i 1952, min udgave er 6. oplag fra 1957.
Klassikeren om den hollandske pige, der tilbringer næsten 2 år "under jorden" sammen med sine forældre og sin søster, og 4 andre mennesker.
De er jøder, og valget står mellem at skjule sig, eller blive fragtet til en af tyskernes koncentrationslejre.
Livet eller døden....
Anne Frank starter på dagbogen som 13-årig, og er blevet 15 år, da skjulestedet bliver opdaget.
Hun fortæller om tilværelsen i baghuset og om krigen, men hun sætter også ord på sine følelser, sine tanker og sine drømme for fremtiden.
Hun vil gerne være forfatter, og skriver bl.a.: Jeg vil leve videre efter min død! Og derfor er jeg Gud så inderlig taknemlig for, at han ved fødslen har givet mig en gave: muligheden for at kunne udvikle mig og skrive og på den måde kunne give udtryk for alt det, der rører sig i mig. (s. 179)
Det er en stærk bog - en der sætter gang i følelser og tanker - det er jo ikke fiktion!
Anne Frank var et menneske, der som millioner af andre var født som jøde, og derfor ikke fik lov til at leve det liv, hun drømte om.

Ingen kommentarer: