torsdag den 8. december 2011

Hildegard, af Mogens Wenzel Andreasen.

Sidste læsning om Hildegard af Bingen!
Men så meget er der nu heller ikke skrevet om hende:-)
(Litteratur om Hildegard af Bingen)
"Hildegard" af Mogens Wenzel Andreasen, fra 2000, er Hildegards historie fortalt via munken Volmar.
Volmar er Hildegards lærer, hendes ven, og også ham, der nedskriver hendes visioner og al hendes korrospondance.
Det er en interessant vinkel, at lade Volmar fortælle. Men...
Jeg kan jo ikke lade være med at sammenligne med Anne Lise Marstrand-Jørgensens Hildegard bøger.
Andreasen fremstiller Volmar som en lidt klynkende og jomfrunalsk person.
Og Hildegard "er et smukt barn", "der udgik et lys fra hende" (s. 34).
Marstrand-Jørgensen beskriver Hildegard som et specielt menneske med særlige evner!
Selvom begge romaner er fiktion, (bygget over fakta), så virker Andreasen ikke så troværdig som Marstrand-Jørgensen.
Han overfortolker personernes karaktertræk, så det bliver for fantastisk, og for hengivent osv.
Desuden hænger hans tidslinie ikke helt sammen.
På siderne 181, 184 og 188 roder han rundt i Volmars alder og de årstal, hvor de nævnte episoder skal forestille at foregå.
Det er nok småting, men nok til at jeg til enhver tid vil foretrække Marstrand-Jørgensens Hildegard, fremfor Andreasens.
Så er det sagt!!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg er selv meget begejstret for Anne-Lise Marstrand Jørgensens Hildegard bøger. Faktisk så begejstret, at jeg nok kunne finde på at læse en historisk fremstilling om hendes liv, men ikke en anden roman. Jeg ville være alt for sikker på at blive skuffet - og din anmeldelse af Mogens Wenzel Andreasens bog tyder på, at jeg skal holde fast i den indskydelse.

mette gerdt sagde ...

Ja, den behøver du ikke at bruge tid på:-)
Jeg blev bare nysgerrig ang. Hildegard, og læste derfor om hende, både faglitteratur og skønlitteratur. Men Marstrand-Jørgensen har gjort det suverænt!