fredag den 6. august 2010

Det tredje tegn.

Jeg blev ikke skuffet, da jeg læste "Det tredje tegn."
Den var 1 af 5 bøger, jeg udvalgte i Lidl, der solgte bøger til bare 30,-kr./stk.
Forfatteren Yrsa Sigurdardóttir havde jeg aldrig hørt om, det er altid spændende at læse en "ny" forfatter!
Men den foregår på Island, og handler om Thóra, advokat og en enlig mor til 2, der bliver bedt om, at gennemgå en mordsag.
Offerets familie er ikke tilfredse med politiets efterforskning, og sammen med "en god ven af familien", Matthew, forsøger Thóra at få indsigt i den unge mand, der er blevet dræbt.
Den dræbte havde studeret hekseforfølgelser i Island i middelalderen, og havde desuden stået i spidsen for en gruppe af andre unge, der eksperimenterede med sex, stoffer, tortur og troldomskunst.
Romanen er spændende og humoristisk skrevet.
De mange historiske oplysninger er lidt svære at holde rede på, men jeg tror at næste gang, jeg læser den, vil fokus ikke være så meget på selve opklaringen af mordet, men mere på de andre aspekter i fortællingen.

Ingen kommentarer: