torsdag den 23. april 2009

Flere gode romaner!

Spansk for begyndere er slut, desværre. Det var sjovt og lærerigt! Der kommer et kursus til efteråret, der fortsætter, hvor vi slap, men til den tid har jeg forhåbentligt et arbejde at passe. Hvis ikke, er jeg med på noget mere spansk!
Siden sidst har jeg læst Jørn Riel, hans "Mine fædres hus", som er fortællinger fra Arktis i forrige århundrede. De er bare sjove:-)
Herbjørg Wassmo's trilogi "Dinas bog", "Lykkens søn" og "Karnas arv" har jeg genlæst. Man følger Dina fra hun er ca. 4 år, og ved et uheld skolder sin mor, der dør af ulykken. Uheldet følger hende gennem hele livet. Som 16 årig bliver hun gift med en mand, der er ældre end hendes far. Musikken får stor betydning for hende, og bliver et redskab hun bruger til at udtrykke følelser med. Alle finder hende aparte, men det lykkes hende at få magt over personerne i hendes nærhed, og dermed prestige i det lille samfund. Hun får en søn, som anden del af trilogien handler om, og han er mærket af moderens oplevelser og væremåde. Sønnen får en datter, som den tredie del fortæller om. Den kan anbefales!!!
"Dinas bog" er filmatiseret, "Jeg er Dina". http://www.cinemazone.dk/movie.asp?id=721

Ingen kommentarer: